Når vi samarbejder med en arbejdsgiver om at sikre effektive skærmbriller og løsninger til medarbejderne, sker det sædvanligvis i 7 trin:
1. Kontakt booking@fairerhvervsoptik.dk
2. Identifikation af virksomhedens behov
3. Strategi og arbejdsgang
4. Samarbejdsaftale
5. Køreplan
6. Uvildig rådgivning til virksomhedens ansatte
7. Rapport til virksomheden efter besøg.
1. Kontakt os
Ønsker du at høre mere om besparelser og optimering af arbejdsmiljøet på skærmbrilleområdet, så kontakt os. Vi står til rådighed med materiale og et uforpligtende præsentationsmøde.
2.-3. Identifikation af virksomhedens behov, strategi og arbejdsgang Med udgangspunkt i jeres behov lægger vi en strategi for den optimale arbejdsgang. Vi klarlægger bl.a.:
3. Samarbejdsaftale
Samarbejdsaftalen imellem virksomhed og FAIR erhvervsoptik indgås. Når virksomheden har en samarbejdsaftale, kan I benytte os ved tvivlsspørgsmål og få løbende vejledning om markeds bedste priser på skærmbriller.
4. Køreplan
Medarbejderne informeres om forløbet på virksomhedens intranet, personalehåndbog eller nyhedsbrev.Vi foretager bookningerne direkte med den enkelte medarbejder uden merudgift for virksomheden. Efter en uvildig gennemgang udsender vi en elektronisk rapport til virksomhedens kontaktperson.
5. Uvildig rådgivning til virksomhedens ansatte
Ved besøg vil vi rådgive jeres medarbejdere og sørge for:
1. Tilretning af arbejdspladsens grundergonomi.
2. Opmåling af de vigtige synsafstande, der danner grundlag for at beregne skærmbrillens styrke.
3. Screening af synet via en online synstest.
4. Vurdering af behov for skærmbrille eller privatbrille.
5. Vurdering af pladsbelysning, inkl. måling af eksisterende lysforhold.
6. Udfærdigelse af rekvisition, med accept af eller afslag på skærmbriller.
7. Valg af glastype og pris ved behov for skærmbrille.
6. Rapport til virksomheden efter besøg
Efter hvert besøg på jeres arbejdsplads udfærdiger vi en rapport, som mailes til kontaktperson og medarbejder. Herved har virksomheden altid styr på, hvilke medarbejdere der har haft besøg, og hvor mange der er berettiget til og har gavn af skærmbriller.
I ønsker overblik over økonomi og effekten af jeres udgifter til skærmbriller.
Vi er erfarne, uvildige erhvervsoptikere, der rådgiver og vejleder ved den enkeltes arbejdsplads:
Hjælper det med skærmbriller, er belysningen tilstrækkelig, sidder du korrekt, så du ikke får gener, er arbejdsgange og rutiner hensigtsmæssige? Disse ting kan optikeren ikke se nede fra butikken. Derfor kommer vi og besøger virksomhedens medarbejdere.
Hvor ofte besøger vi jer?
Er I en virksomhed med få anmodninger om skærmbriller, er et fast besøg af vores konsulenter hver 6. eller 12. måned sikkert tilstrækkeligt. Er I mange medarbejdere i virksomheden, eller har I ofte forespørgsler om skærmbriller, er det også muligt at kontakte os løbende.
Så snart en eller flere medarbejdere har mistanke om, at de har behov for skærmbriller, kontakter I os med henblik på et besøg. Vi kommer derpå ud til jer og foretager de nødvendige målinger. Efter hvert besøg modtager I en rapport med vores konklusion.
Hvis den geografiske afstand mellem os og jer er stor
Vi kan godt hjælpe jeres medarbejdere med skærmbriller, selv om afstanden mellem os og jer er lang. Opmåling til skærmbriller kan bl.a. ske ved hjælp af vores veldokumenterede online synstest.
Derudover vejleder vi gerne over telefonen, ligesom vi har billedmateriale, som kan hjælpe jeres medarbejdere til at indrette en effektiv og velfungerende arbejdsplads
Efter 36 år i optikbranchen har jeg hørt og lyttet på en masse om optik og rådgivning. Jeg syntes der manglede noget.
FAIR Erhvervsoptik startede med en ide for 15 år siden. Mange virksomheder jeg var i dialog med, ønskede at få en uvildig rådgivning på skærmbrilleområdet.
En rådgivning, hvor det ikke var optikeren i butikken der lever af at sælge, der også rådgav om der skulle sælges. Der er en interessekonflikt når den der skal levere skærmbrillen får profitten og den der skal have den ikke selv skal betale.
Der var mange spørgsmål:
Kan jeg regne med at en sælgende optiker rådgiver uden salgsinteresser? De er der jo for at sælge og er ofte på provision.
Hvorfor får alle mine medarbejdere skærmbriller, uanset om det re reelt?
Hvor meget skal skærmbriller koste, og skal jeg bare give ekstra når jeg bliver ringet op fra en optiker butik?
Hvornår er det nødvendigt at skifte dem ud? Er der regler for hvor ofte og hvad der sker når en brille går i stykker?
Virker de briller vi får lavet? Alt for mange får skærmbriller men ender med ikke at bruge den eller får gener som ondt i nakken og hovedpine.
Alle disse spørgsmål og mange flere ønskede jeg at besvarer, uden salgsinteresser og startede FAIR Erhvervsoptik.
I dag rådgiver vi en lang række private virksomheder og offentlige arbejdspladser. Som lille nystartet virksomhed er det altid spændende om en u afprøvet ide holder. Det er et spring at sige et godt job op, og kaste sig ud i noget u afprøvet.
I dag er vi 6 dygtige erhvervsoptikere, der brænder for at få løst problemerne ved skærmarbejde og holde styr på lovgivningen omkring hvornår virksomheden skal betale for skærmbriller.
Det gik heldigvis godt det hele. Vi er alle stærkt engageret i at få medarbejderne vi besøger til at fungere genefrit og optimalt, samt sikre at virksomhederne udelukkende betaler for briller når de skal jf. bekendtgørelsen. Når vores virksomheder har en genefri medarbejder, mindskes sygedage og effektiviteten er i top.
Derfor ser vi på arbejdspladsen som helhed og har igennem årene lyttet til vores gode kunders råd og ønsker. Kommer alt for mange faggrupper ind over skaber det ofte forvirring. Kender i det med at skærmen hæves der kommer en bunke papir/bog ind under. Så virker brillen ikke og nakken udfordres. Så kommer vi som synsergonomer og siger skærmen skal sænkes. FORVIRRING. Der skal lyttes INDEN en arbejdsplads ændres og informeres korrekt. Og synet styrer vores adfærd. Vi er IKKE beregnet til at læse tæt på mens øjnene kigger lige frem. Så skulle vi jo holde bogen oppe i luften, og det er vi ikke anatomisk designet til.
Vi fortsætter ufortrødent og er sikker på vi kan byde velkommen til flere engagerede medarbejdere og nye kunder i fremtiden. Og selvfølgelig alle de mange virksomheder der ønsker sidste nye viden om syn/skærmbriller/gener ved skærmarbejde og løsninger.
Tak til alle vores trofaste kunder der har set lyset og højnet arbejdsmiljøet på en økonomisk effektiv måde.